Den sidste weekend i september kørtes finalen i DTC 2017.

Vi var på Jyllandsringen, som er DTC´s “hjemmebane” og altid gider en fed atmosfære (med hele 25 biler), Jeg skulle levere et solidt løb for at ende på 10. pladsen i mesterskabet og så frem til løbet med både glæde og spænding.

Formatet var, “som det plejer”, med 2 træninger og tidtagning lørdag samt 3 heat og en Warmup søndag.

Lørdag oprandt og jeg fik, – endelig, lov til at hoppe i bilen for at køre 1. træning.

Banen var fugtig og tiden blev brugt på at teste regndæk for at forberede os bedst muligt på et muligt fugtigt heat om søndagen. 2. træning skulle bruges på at teste tørvejrssetup, men gik ikke helt efter planen… Netop som vi kørte på banen begyndte det at regne. Træningen blev derfor kørt på regndæk, – men med tørvejssetup, hvilket spolerede vores, – ellers gode, plan.

CA2_0792

Sidst på eftermiddagen var det tid til tidtagningen. Regnen faldt nu tæt og der var ingen tvivl om dækvalget. Jeg kom på banen i de meget våde betingelser og kæmpede virkelig med bilen, da jeg ikke kunne få dækkene til at virke. Med 5  minutter tilbage kom der safetycar og jeg sluttede tidtagningen på en skuffende 22. plads.

Det var langt fra det udgangspunkt vi ønskede os… Målet for weekenden var dog uændret og aftenen blev derfor brugt, på at grave i hvad vi gjorde galt, lave det om, og iøvrig finde farten til at levere en fantastisk præstation i løbene.

CA1_5501

Søndag oprandt… Regnen var stoppet,  og jeg var fast besluttet på at komme frem i feltet.

1. heat skulle køres kl 13. Banen var tørret op og alle mand skulle ud på slicks.

Vores udfordringer var dog ikke helt ovre. Koblingen satte sig fast under opvarmning af bilen og med kun 10 minutter til heatstart, skulle der både tænkes og arbejdes hurtigt! Mekanikerne knoklede, men måtte opgive at løse problemet, med den korte tid til rådighed. Løsningen blev derfor at sætte koblingen ud af funktion hvilket desværre indebar at skubbe min bil igang fra Pitlane. Det var et slag i ansigtet… Forskellen på at starte P22 og fra pitlane er stor og min opgave blev pludselig en hel del sværere. Omvendt er det bedre at fra pitten end slet ikke at starte. Den eneste løsning var derfor at acceptere omstændighederne, bide tænderne sammen og så ellers give den alt den kan trække.

Starten gik og jeg kom afsted (en langside efter de andre). De første sving blev brugt på at få liv i de kolde dæk, men herfra var min opgave simpel, jeg skulle bare fange feltet og overhale så mange som muligt.

Heatet blev både spændende og dramatisk med massere af overhalinger, uheld, afkørsler og safetycar-perioder. Jeg slap godt igennem det hele og kunne køre i mål på en, – omstændighederne taget i betragtning, fantastisk 13 plads.

2. heat startede jeg P13. Jeg kom fint afsted i starten. Undervejs i heatet kæmpede jeg lidt med farten, men slap alligevel okay igennem heatet. Jeg kunne derfor køre i mål på en 9. plads og skrive flere gode point til kontoen.CA2_1334

i 3. heat startede jeg 9´er. Jeg kom igen godt afsted mod 1. sving. På vej ud af svinget fik jeg lidt kontakt med en konkurrent og bukkede en styrestang. Herfra blev heatet  kamp for overlevelse. Bilen var lidt for spændende at køre, og smed ofte voldsomt med bagenden hvilket ikke er langt fra optimalt.. Midtvejs i heatet kom der er safetycar-periode, (Jeg havde ellers lige fået lidt luft bagfra!). Da løbet blev givet frit angreb jeg straks. Det lykkedes og jeg fik en placering. Vi lå i et tog og kæmpede for placeringerne og da gruppen et par omgange senere gik i stå på vej ind i et sving, tog jeg en hurtig beslutning, og gik på ydersiden. Bilen ville det dog anderledes og bagenden tog igen fusen på mig. Jeg reddede den uden at snurre men røg ned bagerst i gruppen og kørte i mål på P8.

Alt i alt var det dog stadig en god afslutning på en weekend, som startede med svært. og jeg sluttede på 10. pladsen i mesterskabet hvilket satte dermed punktum for en fed DTC-sæson.

Tusind tak til hele teamet, mine følgere og alle mine sponsorer og mine samarbejdspartnere. I har alle været med til at gøre sæsonen fantastisk!

Jeg glæder mig helt vildt til 2018 og arbejder allerede nu på at få økonomien og planerne på plads for 2018!

___________________________

Nicolai Hansen – NH Motorsport

cropped-NH_logo_c.png