Endelig kom dagen, som har været ventet med spænding i lang tid.

Årets første afdeling af DTC løb af stablen i den forgangne weekend, og det var en kæmpe oplevelse – på godt og på ondt.

Vi ankom til Jyllandsringen sent fredag aften med en køreklar bil – til en løbsweekend med det nok mest omskiftelige vejr vi har oplevet i årevis. Det bød på fantastisk forårssol, på blæst, regn, sne og hagl i en forunderlig blanding.

Forventningerne var store og også med en del spænding ift. hvad vores første weekend i DTC´s tegn ville byde på.

Lørdagens program lød på 2 træninger og 1 tidstagning.

DTC_JR_4

Der skrues på bilen lørdag aften

Første træning forløb nogenlunde og gav en placering i feltet som nr. 13.  Anden træning var i fugtigt, koldt vejr og endte desværre med et besøg i sandet. Vi fik herefter repareret de småskader der var opstået i forbindelse med afkørslen og stod klar på gritten til tidstagning, som desværre ikke gik som håbet. Det var regnvejr, som medførte en lang periode med safety car, herudover virkede bremserne ikke helt som de skulle – resultatet heraf blev endnu en tur i sandet og en placering som nr. 20.

Søndag morgen var det fantastisk solskinsvejr – og denne dag bød på 3 heats. Da første heat nærmede sig var der mange sorte, truende skyer på himlen og kort før heatstart småsneede det. Hermed var gode råd dyre – skulle heatet køres på regndæk eller på slicks.

Samtlige kørere i feltet var i tvivl og det var ren gambling om det banen ville være tør eller våd. Vi valgte at køre på slicks og det viste sig at terningerne var kastet rigtigt denne gang. Det blev et spændende heat med masser af gode overhalinger, som resulterede i at jeg fik byttet 20. pladsen ud med en 8.plads. Der var god fart på bilen og den lå godt på asfalten.

DTC_JR_7

I DTC er det sådan at til starten af 2. heat bliver der byttet på de første 8 placeringer – det betød at jeg skulle starte i pole allerede i mit andet DTC-løb – i regnvejr. Jeg var overraskende rolig inden starten og kom da også godt afsted, Desværre blev jeg påkørt bagfra for enden af publikumslangsiden og min 2.plads blev derfor vekslet til en tur i sandet”

3. heat blev startet fra den kedelige ende af feltet. (P16) Allerede på slutningen af første omgang var der et større uheld (hvor ingen kom til skade) og der kom rødt flag og genstart af løbet.

I genstarten kom jeg rimeligt af sted og var oppe og ligge P10 på 2. omgang da jeg fik et puf bagfra og snurrede. Kort efter kom der safetycar hvilket jeg så som en god mulighed for at komme med i racet igen.

Desværre knækkede speederkablet kort efter og det var dermed slut på weekenden.

Vi har fået en masse erfaring med hjem i rygsækken og vi har bevist at vi kan følge med feltet, så på trods af modgang en positiv oplevelse.

Tusinde tak til hele teamet i NH Motorsport og til LM Racing for al jeres arbejde og opbakning –  og tusinde tak til alle sponsorer – uden jer ville intet af dette være muligt.

Se billeder fra løbet i galleriet ved at klikke her

Nicolai Hansen

cropped-NH_logo_c.png