Den 18.-20. august var det tid til GP Danmark!

Det traditionsrige løb køres på FDM Jyllandsringen og er altid et løb med massere af deltagere, tilskuere og sponsorer.

Jeg fik selv besøg af Damvig Develop og Toys “R” US og var, -efter 5. pladsen til CHGP, fast besluttet på at levere et godt resultat.

Hele weekenden var præget af byger, men banen var tør  til træningerne. Balancen i bilen var ikke helt som den skulle og vi justerede derfor lidt på bilen, inden det var tid til tidtagningen lørdag eftermiddag.

Til tidtagningen var det ligeledes tørvejr. Jeg kørte ud på et sæt friske dæk og kunne straks mærke at bilen var god. Efter at have kørt en opvarmningsomgang skulle der sættes en god tid. Desværre blev jeg “fanget” bag en konkurrent. Det kostede 0,3 sekund. I det hårde DTC-felt er det dyrt og jeg endte dermed P14 og ikke P8 som farten egentligt var til.

Søndag var det tid til mere race. Programmet stod på Showkørsel, warmup og 3 løb og der skulle derfor køres en masse. Vejret var igen ustadigt og der var lagt op til en spændende dag med forbedringer i forhold til tidtagningen.

Til Showkørslen havde jeg et par sponsorer med i bilen, banen var halvvåd men de blev alligevel en oplevelse rigere!

Herefter var der en kort warmup inden 1. heat kl 12.30. Kort inden heatet begyndte at regne. Løbsledelsen erklærede “Wet Race” (hvilket betyder at vi SKAL køre på regndæk) og vi skulle derfor kun gætte hvor meget luft der skulle i regndækkene…

Vi gættede HELT forkert! Da klassen før os kørte, var banen meget våd og vi valgte derfor et højt dæktryk. Det virkede fantastisk fra starten,  jeg kom godt afsted og var P10 efter de første par sving. Desværre kom solen frem, banen tørrede op og da der ikke kom yderligere regn, kogte mine regndæk, så jeg sejlede igennem feltet og sluttede på en skuffende 19. plads.

Efter heatet måtte vi derfor finde nogle nye regndæk (de gamle døde af mishandlingen) og lægge en plan til 2. heat. hvor jeg skulle starte endnu længere tilbage.

våd

Det blev rigtig vådt i midten af 2. heat

Da det var tid til 2. heat, var banen våd, men det regnede ikke. Vi satte derfor dæktrykket lavere end sidst og jeg kørte ud igen. Endnu en gang kom jeg super fra start og kom i løbet af den første omgang fra P19 til P14. I løbet af få minutter begyndte det at regne og jeg tabte lidt terræn til dem foran, – dog uden at være presset bagfra, og jeg sluttede P13 uden de store begivenheder i resten af løbet.

 

3. heat var kun ½ time senere. Banen var igen våd, men igen ikke voldsomt… de fleste valgte regndæk, men vi vurderede, at slicks ville være hurtigst og satte dem på.

slicks

Et modigt valg lagde grundlaget for en super præstation i finalen

da vi kørte ud på opliningsomgangen, – med det meste af feltet på regndæk, så jeg hvor tør banen var (hvilket man ikke kunne se fra pitten) og konkluderede at vi havde ramt dækvalget perfekt. En del af feltet kørte direkte i pit for at skifte til Slicks og der var derfor lagt op til et begivenhedsrigt løb.

Allerede fra starten af heatet kunne jeg følge de andre på regndæk og godt hjulpet af de mange dækskift avancerede jeg fra P16 til P6 på den første omgang.

Herefter gik jagten ind på de forankørende og selvom det var svært at overhale med det smalle tørre spor gik løbet min vej! Jyllandsringen var dog ikke færdig med at overraske så selvfølgelig begyndte det at regne! De næste omgange var en sej kamp. Jeg holdt rimelig fart i bilen og da regnen stoppede med 3-4 omgange tilbage begyndte løbet igen at vende gå min vej.

De sidste omgange kom der rigtig fart på og med kun 1 omgang tilbage, så det ud til at jeg skulle slutte P3. Sådan skulle det dog ikke være… Motorsporten viste sig fra sin grusommeste side og på sidste omgang gav min gearkasse op, så jeg måtte derfor udgå.

Slicks i regnvejr er enhver racerkøres frygt! Jeg slap helskindet igennem..

Slicks i regnvejr er enhver racerkøres frygt! Jeg slap igennem uden at tabe for meget tid.

 

Det blev derfor en virkelig kedelig afslutning på en ellers fed finale og en umådelig spændende weekend. På trods af tabt pokal og point fik vi igen vist at vi har farten, og jeg ser frem til revance i Norge!

En stor tak skal lyde til hele teamet, mine sponsorer og alle mine følgere for alt opbakningen.

 

_________________________________________

Nicolai Hansen – NH Motorsport

cropped-NH_logo_c.png